25. februar 2015

G R Ö D . Havregrød med havtorn og blåbær


Havregrød kan åbenbart være svært at lave; det fandt jeg ud af forleden, da min kollega - som er kok - først formåede at brænde en gryde havregrød på, dernæst at lave en havregrød med konsistens som tapetklister og smag af hvedemel. Derfor er dette indlæg i hans ære.
For havregrød kan være andet end tapetklister. Jeg lo en smule, da han stejlede over lidt æble og kanel i grøden, for han skulle bare vide... Jeg kan finde på at putte rigtig mange ting i min grød, så mange, at lidt æble/kanel kan virke helt uskyldigt. Men det er også det der gør, at grød bliver ved med at være en dejlig morgenspise. Smagen, varmen og duften.

1 dl havregryn
2 dl vand
½ dl blåbær
2-3 spsk hørfrø
2-3 spsk grofthakkede mandler
2-3 spsk rosiner
Evt frysetørret havtorn

. Varm vand, havregryn og blåbær op under omrøring.
. Når grøden er blevet godt varm, tilsættes mandler og rosiner.
. Lige før grøden tages af varmen, skal hørfrøene tilsættes. Grøden skal tages af varmen når den ønskede konsistens er opnået. Hvis den er for tyk, tilsættes lidt vand. Hvis den er for tynd, koges den yderligere ind.
. Pynt evt med havtorn lige inden servering.

Nogle kan lide deres grød med en smule salt i. Andre med sukker eller honning på. Det er en smagssag, men giv dig selv chancen for at smage grøden helt "ren" før du gør noget ved den.

Hvis du vil opnå den flotte lilla farve, bliver du nødt til at købe änglemarks rigtige blåbær - de andre er amerikanske, store blåbær med hvid midte, så de farver og smager ikke af så meget.

Ingen kommentarer: